DAGBOEK

MIJN BELEVENISSEN

maandag 20 oktober 2008

HERFST IN VELE OPZICHTEN

16.00 uur


Heel veel valt er in dit jaargetijde te genieten in onze nederlandse natuur met al z'n verschillende soorten bomen die ook weer op hun eigen manier en tijdstip verkleuren. Als dan het zonnetje z'n best ook nog doet levert dit vaak de fraaiste beelden op.
Ik kan er dan ook nog steeds moeilijk mee omgaan dat door mijn longprobleem ik de kans niet heb om eens een lekkere gezonde herfstwandeling met Margreth en hond Boris te maken.
Bovendien is het hengsel van mijn zuurstofschoudertas er waarschijnlijk de oorzaak van dat er zenuwen in mijn schouder bekneld zijn geraakt zodat ik een eindje lopen tijdelijk kan vergeten.
Dan word je telkenmale weer geconfronteerd met de minimale capaciteit welke je longen nog leveren om ervoor te zorgen dat je spieren voldoende zuurstof aangeboden krijgen om je lichaam te laten bewegen.
Je lijf is dan min of meer te vergelijken met een zescilinder-auto waarvan 5 cilinders defect zijn en waarvan die motor helaas niet meer te repareren is.
Alleen een ruilmotor kan dan nog de redding zijn.
En op die ruilmotor in de vorm van longen ben ik samen met nog meer transplantatiegenoten aan het wachten.
Hopelijk blijft de conditie van ons allen nog redelijk stabiel, hetgeen bij mij nu wel het geval is.
Gisteren mocht ik nog een dagje mee met Margreth, dochter Judith en Boris naar mijn broer Paul en schoonzus Jolanda in Oosterwolde. s'Middags nog bij Dwingelo in het bos geweest en bij een heel apart onooglijk koffiehuisje wat gedronken.

Om nog even op het nieuws vorige week over donorregistratie terug te komen heeft minister Klink, die over deze kwestie gaat opnieuw besloten alles bij het oude te laten hetgeen inhoud dat de mensen op een wachtlijst voor een donororgaan voorlopig nog mondjesmaat geholpen kunnen worden. Of niet meer.
Weer heeft helaas niemand, geen enkele organisatie, commissie of vereniging hem ervan weten te overtuigen dat de donorregistratie in Nederland te vrijblijvend is.
Ook de Tweede Kamer durfde weer geen echte mening uit te spreken en koos voor de gemakkelijke weg om voor het systeem te kiezen wat nu ook van kracht is.
Op allerlei manieren is getracht via de media aandacht te vragen voor dit vraagstuk.
Met feiten, gebeurtenissen, beelden en verhalen zijn door o.a. mensen die getransplanteerd zijn en nog getransplanteerd moeten worden benadrukt dat het huidige systeem herzien moet worden.
Bijna 75% van de bevolking geeft aan donor te willen zijn terwijl dit percentage bij het huidige systeem in schril contrast staat met het werkelijk aantal donoren.
Betekent dus dat er een systeem dient te komen waarbij mensen daadwerkelijk tot nadenken aangezet worden om een keuze te maken.
Hopelijk ebt de aandacht betreffende de donorregistratie na verloop van tijd niet weer weg zodat de door Klink beloofde activiteiten richting publiek voor meer donoren weer zullen verdampen.
Dat verdampen schijnt de laatste tijd ook op andere fronten te gebeuren.
Zonder dat dit direct met de opwarming van de aarde te maken heeft is dit verdampende effect er de laatste weken de oorzaak van dat er zelfs bij gerenomeerde instellingen als banken euro's als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.
Volledig opgelost en geen enkele econoom weet ze terug te krijgen.
Gelukkig heeft minister Bos nu als een ware tovenaar miljarden euro's uit de hoge hoed getoverd. Op de een of andere manier kan de staat dat.
Bij mij zou de gerechtsdeurwaarder al lang op de stoep hebben gestaan.
Anders dan anders is het nu op dit moment wel eens een keer die ver-bovenmodale groep uit de samenleving die financieel meer verliezen te incasseren heeft dan die groepen die meestal bij de staatsbezuinigingen de klos zijn.
Hopen dat uiteindelijk de kredietcrisis-kosten toch niet afgewenteld worden bij groepen mensen die die rekening juist het minst goed kunnen betalen.

Kijk ik rond in de stad Enschede waar ik woon dan denk ik ook wel eens waar al die euro's weg komen voor al die prestitieuse of ambitieuse projecten van de laatste jaren.
Zo net zijn weer het Muziekkwartier van tientallen miljoenen euro's en de luxueuse overdekte ijsbaan opgeleverd. Voor dit soort zaken heeft onze gemeente dit jaar 150 miljoen euro moeten lenen.
In vier jaar is de schuldenlast gestegen van 50 miljoen tot 400 miljoen euro eind dit jaar.
Zo las ik in de krant dat voor Enschede alle seinen op oranje staan. De buffers zijn fors afgeslankt doordat er de laatste jaren wel erg veel honing uit de bloemen is gehaald.
Alleen de wijze waarop zoiets wordt verwoord is al grappig.
Kredietcrisis of niet, de betreffende wethouder vindt deze leningen niet zo'n probleem.
Alleen, zegt hij, dat het nadeel hiervan zal zijn dat de rentelasten dan hoog zullen worden.
Dan denk ik: " Is dit nu rekenen als een meikever?"

Omdat ik het toch geen onprettig wonen vind in Enschede hoop ik dat de toekomst ondanks en dankzij deze investeringen er rooskleurig uit zal zien.
Kom dan ook vooral een kijkje nemen in deze best aantrekkelijke stad.
Wat ik niet vergeten mag te vermelden is de geplande nieuwbouw van ons ziekenhuis MST ( Medisch Spectrum Twente ).
Met een voortvarende bestuursvoorzitter Kingma wordt er gedurende zijn aanwezigh
eid voortvarend verbouwd en gerenoveerd. Een modern hartcentrum is reeds een paar jaar in bedrijf en een moeder-kind centrum is in aanbouw.
Verder moet binnen enkele jaren het complete bestaande ziekenhuis van nog geen dertig jaar oud gesloopt zijn en is Enschede verrijkt met een TOP-ziekenhuis.
Er zijn een paar euro's mee gemoeid, maar dan staat er ook iets bijzonders dat misschien wel weer 30 jaar meegaat.
Ik hoop dat ik het ook nog eens mag aanschouwen.
Met wat meer lucht kan ik dan misschien met Margreth als opa en oma eens gaan kijken naar een pasgeboren kleinkind in dat moeder-kind centrum. Wat een mooie toekomst.

Tot slot hoop ik dat deze herfst een mooie herfst blijft in die zin dat de financiele crisis niet bij het UWV ABP of LOYALIS toe zal slaan en dat er op korte termijn meer bekend is omtrent mijn toekomstige kredietwaardigheid.
.
Groetjes
Hans

4 opmerkingen:

anne-marie zei

Wat het geld betrefd,ik hou ook mijn hart vast.
De lasten reizen de pan uit.
Gas wordt gekoppelt aan olie, maar de gasprijzen verlagen nog niet erg.
Duidelijk is dat hier de aandeel houders tevreden gsteld dienen te worden.
Hoe minder gebruik, hoe duurder dus.
wat donoren betrefd,Ik woon aan de grens en ga vaker naar de apotheek in duitsland.
dar wordt elke maand een blad uitgegeven ,van de gemeenschappelijker apothekers.
Intressant voor degene die geintresseerd zijn.
Het is gratis,hun hebben er deze maand een artikel instaan over transplantatie en ook een codocil.
Je kunt hem invullen en zo er uit halen ,bij je papieren steken.
Wil alleen maar ideeen aandragen,onderhet motto als het niet kan zoals het moet, moet het zo als het kan.
Misschien ook een idee om donoren hier te werven.
sterkte met alles groetjes anne-marie

Alida zei

Hoi Hans,
Tjonge wat weer een lap tekst.
Toch wel lekker om de zaken die je bezig houden van je af te schrijven. En te delen met anderen. We knap vervelend dat je nu een pijnlijke schouder hebt door het dragen van je zuurstoftankje. Ik heb wel eens mensen met een boodschappenkarretje gezien waar de tank in zit. Gewoon achter je aan trekken. Misschien iets voor jou?

En die kredietcrisis... daar kan ik me dus echt niet druk om maken. Zoveel spaarcenten heb ik niet. Heb een goedkope en lage hypotheek.
Maar vooral, hoe druk ik mij er ook om maak het wordt er niet anders van!
Zonde van mijn tijd en energie.

En de herfst, oh wat zou het heerlijk zijn om moeiteloos door hopen bladeren te stampen. Maar wat niet is....

Hey Hans, we blijven gewoon doorgaan tot die mooie gezonde longen er zijn!

Groetjes Alida

Anoniem zei

Hallo Hans,
Dat van het ziekenhuis in Enschede wist ik niet, dat dat alweer afgebroken gaat worden. Ik dacht dat er alleen maar bijgebouwd zou worden. Ik kom zelf regelmatig in de lokatie Ariƫnsplein, jammer hoor, als dat weg zou gaan. Zo'n oud gebouw heeft toch veel meer sfeer.
Dat zo'n zuurstoftank zo zwaar is!
Zou je geen scootmobiel willen?
Die gebruik ik ook als ik langere afstanden moet lopen - en ik heb nog niet eens extra zuurstof! Van de Gemeente gekregen. Zo geniet ik ook optimaal van de herfstkleuren
als ik met de hond "wandel".
Van al die financiƫle toestanden in de wereld heb ik geen verstand.
Ik heb geen vermogen, dus ook geen zorgen zeg ik altijd maar.
Wel kan ik me vreselijk opwinden over de verkeerde minister op de verkeerde plaats, maar dan bedoel ik die pief van Volksgezondheid.
Hans, groeten aan Margreth, veel sterkte met wachten en knokken - en beterschap met je schouder.
Groeten van Leny.

Anoniem zei

Hallo Hans, Wat een herkenbaar verhaal. Heb ongeveer dezelfde ervaring. Ben nu al weer 1,5 jaar duurzaam en volledig afgekeurd in verband met mijn COPD. Maar we blijven duimen dat de gezonden longen op tijd komen. Tot die tijd maken we ervan wat er van te maken is.
Groetjes Brenda Vis

Margreth en ik in een eerder jaar

Margreth en ik in een eerder jaar
Op onze spartamets bij Bergen.