DAGBOEK

MIJN BELEVENISSEN

donderdag 30 oktober 2008

31 OKTOBER 2008

15.30 uur


Vandaag verruil ik mijn baan bij Essent in voor een periode dat ik bij de groep mensen van de nederlandse bevolking ga behoren die door een gezondheidsbeperking niet meer in staat zijn om deel uit te maken van de werkende bevolkingsgroep in onze samenleving. Dit is toch wel een moment om je achterliggende leven voor jezelf de revue te laten passeren. Spijtig om je niet meer nuttig te kunnen maken in deze wereld waarbij economisch functioneren toch wel als heel belangrijk kan worden beschouwd. De overtuiging dat mensen toch wel vaak denken een bepaalde status in de maatschappij te bezitten kan dan een behoorlijke deuk oplopen als je gedwongen bent om door gezondheidsredenen uit dat bootje te moeten stappen.
.
Ik moet er echt ook moeite voor doen om deze situatie een plaats te geven.
Weliswaar weet ik al sinds 1994 dat ik een probleem met mijn longen heb, maar op een zeker moment kom je in de situatie dat dat dan ook echte serieuse consequenties heeft.
Eerst is er dan nog de periode dat je je in je dagelijkse gang van zaken nog aardig weet te redden.
Toch vallen er langzamerhand dan toch steeds meer activiteiten uit die je als gezonde persoon zonder veel moeite en nadenken doet. Als ik nu achteraf denk waar ik de laatste jaren overal voor mijn werk of prive zoals tijdens uitstapjes of vakanties ben geweest en waar benauwdheid steeds een grote rol speelde dan stel ik nu vast dat je het als longpatient nog heel lang kunt volhouden. Dat volhouden wordt dan wel steeds lastiger. Ik praat dan wel voor mijzelf.
Ook zet die benauwdheid wel vaak een flinke domper op al die activiteiten.
Bij iets wat heel erg ontspannend zou moeten zijn leveren die foute longblaasjes dan weer zo weinig zuurstof in je bloed af en ben je zo bezig met ademhalen dat al het andere langs je heen dreigt te gaan.
Ik zou bij wijze van spreken een hele lijst van plaatsen en momenten kunnen maken waar die rotbenauwdheid een grote spelbreker was.
.
Eerlijk gezegd moet ik dan wel opbiechten dat ik voor mijzelf ook spelbreker was, in die zin van dat ik te eigenwijs was en nog steeds ben om dat verrekte zuurstofvaatje zonder blikken of blozen bij me te dragen.
Laat staan dat iemand zou zien dat ik met Collistin aan het vernevelen ben.
De komende tijd gaan we weer zoveel mogelijk genieten van de langere avonden die ons te wachten staan.
In ieder geval drink ik vanavond samen met Margreth een glaasje wijn op mijn statuswisseling.
Misschien dat ik de vuurpijl die nog in de bergkast staat ook nog afsteek.

Hans

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Hans,

Het klinkt gek, maar is niet cynisch bedoeld: welkom in ons legioen van WAO'ers. Probeer er wat van te maken. Zeker in het begin is het heel moeilijk te accepteren, en wil je wel achter een boom verdwijnen als je iemand van het werk tegenkomt, maar het gaat wennen.

Cheers vanavond met je glaasje wijn en die vuurpijl kan ik van hieruit misschien nog wel zien... Houdt Boris daar overigens wel van? Ons hondje wordt panisch van vuurwerk.

Groeten van Leny.

Anoniem zei

Hallo Hans, Wat een herkenbaar verhaal. Heb ongeveer dezelfde ervaring. Ben nu al weer 1,5 jaar duurzaam en volledig afgekeurd in verband met mijn COPD. Maar we blijven duimen dat de gezonden longen op tijd komen. Tot die tijd maken we ervan wat er van te maken is.
Groetjes Brenda Vis

PS: Had dit berichtje bij de verkeerde dag gezet. Vandaar nog een keer.

Alida zei

Hoi Hans,

Nee, het is niet leuk om een WAOer te zijn. Maar aan de andere kant: wees blij dat ons land deze uitkering heeft. Anders had je er nog een probleem bij.

Ik zit sinds 2002 in de WAO. De aanleiding was een herseninfarct met linkszijdige uitval. Maar ik zei toen tegen de keuringsarts: oke, ik laat me afkeuren, maar ik kom terug!!
Helaas, toen kreeg ik Pulmonale Hypertensie.
Maar... met een setje nieuwe longen gaat het ons zeker lukken.

Wat ik erg jammer vind, is dat jij je "schaamt'Voor die zuurstofslang in je neus(buitenshuis). Joh, laat die mensen kijken, het gaat om de kwaliteit van jou leven.
En echt waar: je went eraan.
Ook aan het rijden in rolstoel en scootmobiel.

Vele drempels om te nemen, maar je leven wordt er kwalitatief een stuk beter van.

Ik zie mensen ook wel kijken, en dat is echt niet leuk, maar ik blijf er niet meer voor thuis.

Kom op Hans. ga er voor!!

Groetjes Alida

Margreth en ik in een eerder jaar

Margreth en ik in een eerder jaar
Op onze spartamets bij Bergen.